Financieel kantelpunt bereikt, straatverlichting ’s nachts opnieuw aan

Gepubliceerd op Donderdag 12 oktober 2023

“De combinatie van gedaalde marktprijzen, een belangrijk aandeel van niet-gedoofde gewestwegen en vooral de hoge verleddingsgraad – ondertussen is al 41% van de armaturen omgezet – zorgen ervoor dat we het financieel kantelpunt voor onze stad bereikten. Daardoor kunnen we de straatverlichting opnieuw activeren,” opent schepen van publieke ruimte Patrick Roose, na een grondige evaluatie van het doofscenario van de straatverlichting dat eind vorig jaar werd ingevoerd.

Schepen Roose verduidelijkt een en ander: “Eind 2022 namen we omwille van de toen extreem hoge energiekosten de beslissing om de nog niet ‘verledde’ openbare verlichting volledig te doven tussen 23:00 en 5:00 en dit van de zondag tot en met de donderdag. Dit jaar betaalden we voor de straatverlichting voor de maand augustus 20.203 euro, vorig jaar 71.234 euro. In de jaren daarvoor (zonder verledding en zonder doven) was dat telkens rond de 30.000 euro. Op onze gewestwegen bleef op vraag van AWV en de minister wel al die tijd alle straatverlichting ’s nachts branden. De stad betaalt ook de elektriciteit voor deze gewestwegen waardoor we uiteindelijk slechts een beperkt financieel voordeel uit die ingreep haalden. Doe daarbij de daling van het aandeel klassieke straatlampen en de gedaalde energieprijzen en we bereiken het kantelpunt waardoor het activeren van alle straatverlichting opnieuw binnen ons bestaand meerjarenbudget kan gebeuren. Fluvius zal om die reden eind januari 2024 alle cabines in onze stad opnieuw activeren.”

Uit de grondige evaluatie kwam nog nuttige feedback. Het aantal verkeersongevallen steeg niet in de nachtelijke periode van 23:00 tot 5:00. Meer zelfs, de cijfers met gewonden daalden van 6 naar 4 in dezelfde tijdsframe voor 2023 als 2022. Alle 4 deze ongevallen vonden bovendien plaats in niet-gedoofd gebied. Wat betreft de wooninbraken valt op dat er een grotere stijging plaatsvond in niet-gedoofd gebied dan in de gedoofde wijken. Burgemeester Eddy Lust: “Eenieders veiligheid verzekeren blijft onze hoofdprioriteit. Om die reden kozen we er onder meer bewust voor eerst die straten te verledden die langs de grens liggen, zodat dit de werking van ons cameraschild daar ondersteunt. We houden met onze beslissing om de verlichting weer te activeren ook rekening met het onveiligheidsgevoel dat sommige voetgangers ons in gedoofde zones meldden. In tegenstelling tot voertuigen en fietsen hebben zij geen verlichting als ze zich na 23:00 verplaatsen.”

“Laat duidelijk zijn dat we omwille van de financiële kant van de zaak het in 2022 ingevoerde tijdelijke verlichtingsregime nu terugdraaien. Ik wil in dit dossier ook de rigoureuze monitoring van de energieprijzen en permanente opvolging van de energiecontracten door onze financiële dienst even onderstrepen. Dankzij alle geleverde inspanningen zullen we in ons meerjarenplan voor 2024 en 2025 opnieuw de uitgaven voor openbare verlichting van 2019 kunnen benaderen”, voegt een tevreden schepen van financiën Mieke Syssauw er nog aan toe.

Uitgaven straatverlichting
Evolutie uitgaven op jaarbasis kost openbare verlichting.

DOSSIER VERLEDDING: WAT STAAT NOG TE GEBEUREN?

Er zijn reeds 10% (+/- 565) armaturen omgebouwd naar gewone LED-armaturen, de resterende 31% zijn interactieve LED-armaturen (1833). Gewone LED-armaturen hebben het voordeel ten opzichte van oudere armaturen dat zij kunnen gedimd worden tot 50% tussen 23:00 en 5:00. Interactieve armaturen kunnen zelfs diep-dimmen waarbij in drie trappen gedimd wordt tot 30% van de lichtopbrengst (100% - 75% - 50% - 30%) tussen 20:00, 22:00, 23:00, 4:00, 5:00, 6:00 op weekdagen. In het weekend wordt niet tot 30% gedimd maar blijft de verlichting op 50% van het vermogen. Dit brandregime is het voorgestelde Universeel Brandregime dat als onze standaard werd vastgelegd voor ons grondgebied. Uitzonderingen op deze regel zijn de jaagpadverlichting en de openbare verlichting op pleinen die beiden een apart brandregime hebben conform de specifieke afspraken met het Agentschap Natuur en Bos en de buurt. Aanpassingen van niet-interactieve LED- en klassieke armaturen dienen manueel aangepast te worden in de cabines die de OV-lijnen voeden. Voor de niet-interactieve LED-verlichting van de Nieuwe Tuinwijk zal de uitvoering van deze 5-tal cabines versneld gerealiseerd worden.