De heer Lieven Casteele doet de vraagstelling (in het vet) namens de bewonersgroep Triloy.
Schepen Patrick Roose formuleert de antwoorden namens het stadsbestuur Menen en bedankt de bewonersgroep dat zij als eerste gebruik gemaakt hebben van het vragenhalfuur zoals voorzien in het huishoudelijk reglement.
De Triloystraat en de Bedevaartweg zijn straten die enkel toegankelijk is voor haar plaatselijk verkeer. Die verkeersbeperking wordt sinds de inplanting van LAR-Zuid niet gerespecteerd. De toestand is niet conform de besluiten van de gemeenteraad (oa het aanvullend verkeersreglement inzake de Triloystraat dd 01/06/2022). Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Wat zal u doen om het onwettelijke verkeer in onze buurt te weren?
De Stad kiest er bij de implementatie van blijvende wijzigingen van verkeersmaatregelen ervoor om niet direct handhavend op te treden. Aanpassingen vereisen enige aanpassingstijd. Niettemin en na sensibilisering via bedrijven op LAR-Zuid, voerde de politie in 2023 reeds meerdere controles uit, zijnde een 4-tal acties waarbij 38 voertuigen geverbaliseerd werden (de meesten hiervan werkten op LAR-Zuid). Uit de evolutie van het aantal overtredingen, kan worden afgeleid dat de gestelde maatregelen beter worden gerespecteerd. Al dient hierbij te worden benadrukt dat de Bedevaartweg op vandaag niet onder hetzelfde verkeersregime valt als het deel van de Triloystraat tussen het kruispunt met de Bedevaartweg en LAR-Zuid. De keuze werd hierbij gemaakt omdat enerzijds het gebied met een uitzondering voor plaatselijk verkeer erg groot zou worden, waardoor een effectieve handhaving door de politie niet meer gegarandeerd is. Bovendien neemt, naarmate de toegangsbeperking in omvang toeneemt de kans toe dat automobilisten dit niet langer correct zullen interpreteren. Ook hier neemt de kans op fouten en overtredingen ook toe. Anderzijds kunnen wij ook niet eenzijdig maatregelen nemen zonder voldoende af te stemmen met Kortrijk. Niet alleen dient ook daar de signalisatie up-to-date te zijn, maar ook dient steeds de bereikbaarheid van de bestemmingen op Kortrijks grondgebied gegarandeerd te zijn o.a. de bereikbaarheid van Avanco (ook met bussen) dient daarbij gegarandeerd te zijn.
In onze buurt geldt een snelheidsbeperking tot 50 km per uur. Die wordt zelden gerespecteerd. Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Wat zal u doen om de snelheidsovertredingen in onze buurt aan te pakken?
De politie heeft in 2023 2 gerichte controles snelheid uitgevoerd om onaangepast verkeersgedrag tegen te gaan. Er werden 9 voertuigen geverbaliseerd. Deze zullen worden herhaald indien er een noodzaak toe zou zijn. Het mag ook herhaald worden dat zelfs met controles het stadsbestuur niet aan het stuur zit of het gaspedaal induwt.
We stellen vast dat GPS-systemen de Triloystraat aanduiden als de te volgen weg richting LAR Zuid. Die aanduiding is in strijd met het statuut van de Triloystraat. Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Wat zal u ondernemen ten aanzien van die bronnen, die informatie aanbieden die in strijd is met bv. uw aanvullend verkeersreglement dd 1/06/2022?
De slagkracht van de Stad is hierin beperkt. We stellen vast de GPS LAR-Zuid correct aanduidt via de afritten van de E17. Enkel voor het verkeer komende van Moeskroen wordt de Triloystraat aangeduid. Ook wordt er gebruik gemaakt van GPS-systemen die niet steeds up-to-date zijn.
De transportzones LAR en LAR-Zuid zijn eigenlijk distributiezones wat heel veel extra verkeer genereert. Binnenkort gaat een nieuwe afdeling van WIDEM LOGISTICS open. Hoe gaat u er voor zorgen dat de nieuwe werknemers van en naar hun nieuwe job niet massaal voor de Triloystraat kiezen?
Bij uitbreidingen past het om eerst de sensibilisering uit te breiden waarbij duidelijk gesteld moet worden dat de Triloystraat niet beschikbaar is voor verkeer vanuit de Gentstraat. Het respecteren van de verkeersregels blijft de verantwoordelijkheid van elke weggebruiker individueel. Na het sensibiliseren worden de handhaving en de pakkans verhoogd.
Op het kruispunt Triloystraat-Bedevaartweg geldt de voorrang-van-rechtsregel. Die wordt niet gerespecteerd. Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Hoe gaat u er voor zorgen dat daar de voorrangsregels worden gerespecteerd?
De voorrang-van-rechts is als regel het meest standaard als het gaat over kuispunten en is het meest gekend. Vanaf het zuiden (waar het kruispunt het minst zichtbaar is) werd zelfs een bijkomend aanduidingsbord geplaatst en de mensen die er moeten zijn, kennen het probleem.
Al dat onwettig verkeer brengt niet alleen zeer onveilige situaties met zich mee. De Triloystraat en de Bedevaartweg worden elke dag opnieuw herleid tot een vuilnisbelt. Wij ruimen zeer regelmatig op maar het is als dweilen met de kraan open. Hoe gaat u er voor zorgen dat onze buurt weer een proper wordt en blijft?
Door de maatregelen om niet-plaatselijk verkeer te vermijden kan ook worden verwacht dat het sluikstorten kan afnemen. De stad schrijft wel degelijk GAS-boetes uit voor sluikstorten.
Vandaag maken we gebruik van het halfuurtje om de aanhoudend onveilige situatie in onze buurt aan te kaarten. We verwachten dat het stadsbestuur gepaste maatregelen neemt. We hopen dat die maatregelen de gewenste resultaten opleveren. Bent u bereid om de resultaten van uw maatregelen met ons te evalueren?
De stad is bereid om de maatregelen te evalueren. Door de handhavingsmaatregelen hoopt het stadsbestuur dat de effecten gezien zullen worden en hierover mag de buurt blijvend input geven. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan zal er gedacht moeten worden aan andere maatregelen. Er zijn echter niet zoveel bijkomende maatregelen meer mogelijk, zoals bijvoorbeeld het knippen van de Triloystraat. De stad stelt dan ook voor om nog bijkomende maatregelen terug in samenspraak te doen met de beste oplossingen om de leefbaarheid te verhogen voor ogen. Momenteel is de stad van oordeel dat de maatregelen de goede richting ingaan.
De heer Casteele bedankt het stadsbestuur om de maatregelen te evalueren en momenteel is er een verbetering zichtbaar. Er moet afgewacht worden wat de toekomst brengt en de bekommernis om de veiligheid van de kinderen en de schoolgaande jeugd blijft.
Schepen Roose bedankt om op te komen voor de verkeersveiligheid en door dit samen te doen met de stad, de politie en de diensten kunnen we elkaar versterken.