Brugfiguur

De brugfiguur staat klaar voor jouw dagelijkse vragen of grote en kleine zorgen. Hij / zij is een neutrale vertrouwenspersoon die jou probeert op goede weg te zetten of juist door te verwijzen. De brugfiguur gaat ook op zoek naar de voordelen waar je als gezin nog geen gebruik van maakt.

Vind de brugfiguur ook op Facebook

Contactpersonen:

Het inzetten van brugfiguren wil enerzijds de sociale grondrechten realiseren, maar anderzijds ontwikkelingskansen voor het kind en het gezin realiseren. 

Sociale grondrechten realiseren, is een van de fundamentele opdrachten van elk OCMW. Het is ook wettelijk verankerd in de OCMW-wet (art. 1). Het optimaliseren van ontwikkelingskansen voor kinderen is zonder twijfel een opdracht die kadert binnen het onderwijs. Een brugfiguur maakt de verbinding tussen die twee

Een brugfiguur biedt een luisterend oor, gaat mee op stap, verstrekt informatie, bemiddelt, verwijst door, zoekt mee naar een oplossing voor de hulpvraag om gezinnen optimaal van hun rechten te laten genieten. Een brugfiguur legt contacten met relevante welzijnspartners en werkt samen met het schoolteam.

Een brugfiguur is een neutrale vertrouwenspersoon en werkt netoverschrijdend. Men tracht de kloof tussen de gezinnen, school en relevante sociale partners te verkleinen door letterlijk bruggen te leggen tussen de verschillende actoren.

Het doel van het inschakelen van brugfiguren is dus dat ouders sneller de weg kunnen vinden naar ondersteuning en indien nodig naar hulpverlening. Door meer omkadering te bieden, willen we de onderwijs- en ontwikkelingskansen van kinderen maximaliseren, met oog voor kwetsbare gezinssituaties. 

 Elke Meense school heeft een vast aanspreekpunt, zowel voor het opvolgen van individuele casussen als het opzetten van ontmoetingsmomenten.

Er zijn 2 brugfiguren voor het basisonderwijs en 1 brugfiguur voor het secundair onderwijs. We werken ook samen met een regionale brugfiguur binnen het secundair onderwijs.

De brugfiguren zetten ook projecten op in kader van flankerend onderwijsbeleid.