Gebruik van publieke ruimte aanvragen nog makkelijker met Eaglebe

Gepubliceerd op Dinsdag 16 maart 2021

“Plots een parkeerverbod in uw straat? Een verrassende wegomleiding door werken of een evenement ? Vanaf nu kunnen alle diensten en inwoners zien wat de politie of de stad heeft vergund op www.hinderinkaart.be. Stad Menen investeerde zo’n 32.900 euro in het nieuwe IT-platform”, weet schepen Patrick Roose, bevoegd voor Publieke Ruimte en ICT.

Stad Menen laat zich niet verlammen door de coronacrisis

“We willen perspectief bieden aan de Menenaars”, zegt schepen van Evenementen Herman Ponnet. “In de toekomst zal het openbaar domein weer gebruikt worden om evenementen en ontmoeting tussen mensen te organiseren. Buurtfeesten bijvoorbeeld. Dat zien wij graag gebeuren. We weten nu stilaan allemaal hoe belangrijk sociaal contact is. Daarom willen wij organisatoren van evenementen blijven aansporen om ondernemend te zijn en dynamiek in de stad te brengen. Tegelijk moet de stad bij elk evenement nadenken over verkeersveiligheid en andere zaken. We streven, kortom, naar een goede samenwerking tussen organisator, stad en veiligheidsdiensten. De stad heeft daarom het oude evenementenformulier in vraag gesteld en is tot het besluit gekomen dat het eenvoudiger, moderner en transparanter kan.”

Gebruik van alles-in-één-applicatie

Schepen van Publieke Ruimte Patrick Roose vult vanuit zijn ICT-bevoegdheid aan: “Voortaan werken we met Eaglebe. Dat is een alles-in-één-applicatie waarmee je alle activiteiten kan organiseren die een impact op het publiek domein hebben of die een vergunning vereisen. Het is veel eenvoudiger en sneller, omdat je minder formulieren hoeft in te vullen en minder diensten hoeft te contacteren. Met Eaglebe is het zo geregeld.”

Hoe werkt het ? Je surft naar app.eaglebe.com of via de link op de website van Stad Menen. Je registreert je. Eens dat je bent ingelogd, kan je snel aanduiden welke activiteit je wil organiseren. De nodige vergunningsaanvragen of formulieren worden daarna automatisch aangemaakt. Er is bovendien een handige tekentool waarmee je heel precies kan aanduiden waar jouw activiteit zal plaatsvinden. De applicatie geeft aan of er conflicterende acties zijn op de aangeduide locatie en datum. Wil je dezelfde activiteit later nog eens organiseren ? Goed nieuws, want dat gaat vanaf nu veel sneller. Je eerste aanvraag is de perfecte basis om op verder te werken. De stads- en politiediensten weten al wat jij nodig hebt, je hoeft enkel nog de details en data aan te passen.

“Alle bestaande voorwaarden en termijnen zoals bepaald in betrokken reglementen blijven ongewijzigd van toepassing, de lancering van Eaglebe zorgt vooral voor meer transparantie en minder administratie voor de aanvrager en de verwerker. De afspraak blijft dat een opstart van werken enkel mag gebeuren als de vergunning toegekend werd”, verduidelijkt schepen Roose.

Hinder in kaart

Schepen van Publieke Ruimte Patrick Roose kondigt ook de lancering voor Menen van de website www.hinderinkaart.be aan. Is er hinder op het openbaar domein? Dan kan je via deze website in alle transparantie alle informatie terugvinden (ook van omliggende gemeenten die ingestapt zijn op Eaglebe). Concreet gaat het om geplande en in uitvoering zijnde wegenwerken, werken aan nutsleidingen, manifestaties, optochten of wielerwedstrijden, maar ook innames door werfkranen, stellingen of containers worden getoond. Je komt er te weten hoe lang de hinder zal duren en wat de gevolgen zijn voor de weggebruikers. Kortom, een nuttig instrument voor zowel handhaving als omwonenden wat wel en wat niet vergund werd en hoe werd gepoogd om de hinder te minimaliseren.