“Wij willen als stadsbestuur van Menen een warme stad maken. Menenaars worden uitgenodigd om uit hun huizen te komen en het aanbod op het openbaar domein (coronaproof) te beleven. Dat kan alleen als mensen zich veilig voelen op het openbaar domein. Helaas worden de straten in Menen (en elders) onveilig gemaakt door bijzonder roekeloze chauffeurs. Er is geen enkel logisch argument te bedenken waarmee je zo’n gedrag kunt verantwoorden. We roepen de streetracers dan ook op om er nu mee op te houden en de straten veilig te houden”, zegt burgemeester Eddy Lust.
Schepen van mobiliteit Patrick Roose vult aan: “Wij willen de streetracers herinneren aan het openbare karakter van de openbare weg. De verkeersregels zijn er om iedereen een veilige plek te geven in het verkeer, in het bijzonder de zwakke weggebruikers. Dat zal zeker het geval zijn in het nieuwe mobiliteitsplan. Streetracers jagen zwakke weggebruikers angst aan. Ze privatiseren de openbare weg en laten er het recht van de sterkste gelden. Dat kan ik als schepen van mobiliteit niet toelaten. Daarom vraag ik op mijn beurt aan de racers om er nu mee te stoppen. Ik vraag dit niet zomaar. De afgelopen 2 maanden hebben stadsdiensten, politie en burgers samengewerkt en een betrouwbare lijst aangelegd van roekeloze bestuurders. Die lijst kan gebruikt worden voor bestuurlijke handhaving. Dat is deze week gebeurd met een voertuig dat aan de ketting is gelegd en met een goed herstelgesprek met de bestuurder. De bestuurder beloofde zijn gedrag te veranderen en dat is ons doel: geen repressie of boetes, maar de straten van Menen voor iedereen veilig maken. De samenwerking tussen burgers, politie en stad wordt verder ontwikkeld opdat nog meer ogen en oren waakzaam zijn voor roekeloos rijgedrag. Burgers kunnen roekeloos rijgedrag melden op de gekende kanalen van de politiezone Grensleie (zie onder) of de meldingskaart van Stad Menen (klik hier). Voor actuele, kritische situaties blijf je natuurlijk gewoon 112 bellen.”
“Bij de politiezone Grensleie zien we veel kansen in de vernieuwde wisselwerking,” vervolgt eerste commissaris Stefaan Vannieuwenhuyse, “de wettelijke kracht van het bestuurlijk handhaven geeft een passend verlengstuk aan het handhavingsbeleid van de politie. De strafrechtelijke molen belemmert soms een krachtige impact op het verkeersgedrag. De samenwerking met het bestuurlijke vergroot de impact nu. Er is ook een samenwerking met het parket waardoor er meer mogelijkheden bestaan om bijvoorbeeld de betaling van openstaande boetes af te dwingen. Ik hoop dat de racers de boodschap begrijpen: verkeersonveilig gedrag kan niet.”
Toekomstig schepen van jeugd Kasper Vandecasteele besluit: “Ik maak me zorgen over de schade die de (jeugdige) bestuurders aanrichten aan de jeugd in het algemeen en vraag de jongeren in de onmiddellijke omgeving van de racers om bij te dragen. Ik vraag om burgerzin te tonen, zoals bijvoorbeeld aan de skatebowl in Park Ter Walle gebeurt. Daar zorgen jongeren voor zichzelf. Precies zij die dicht bij de racers staan, zouden hun overtuigingskracht moeten aanwenden om de racers tot ander gedrag aan te zetten. Ik hoop dat dit gebeurt en hoop ook dat de ernst van de waarschuwing goed begrepen wordt.”