“Na 17 jaar grenzen te hebben verlegd, is het tijd om thuis te komen. Vandaag lanceren we met trots onze nieuwe én unieke huisstijl. Het zijn ongewone tijden in dit coronatijdperk, maar dat houdt ons niet tegen om onze focus op de toekomst te richten. Dit nieuwe huisstijlproject is daar dé illustratie van”, zegt een fiere burgemeester Eddy Lust.
Het huidige logo en bijhorende huisstijl van de Stad Menen dateert van 2003. De branding van de Stad Menen was dus aan een opfrissing toe. Bovendien was er ook de nood aan een nieuwe overkoepelende, eigentijdse huisstijl voor de geïntegreerde (stad en OCMW) lokale overheid Stad Menen. We gingen op zoek naar een originele invalshoek voor een nieuw logo, dat onze lokale overheid Stad Menen vanaf 2020 als sterk merk moet profileren.
Nieuw logo met baseline
In het najaar van 2019 startten de voorbereidingen van een nieuwe huisstijl voor de Stad Menen. In het voorjaar van 2020 zouden we het logo lanceren. Corona besliste daar anders over. Maar uitstel is geen afstel: met trots stellen we vandaag ons nieuw logo aan onze personeelsleden, inwoners en de regio voor.
Burgemeester Lust: “Stad Menen is voortaan de stad ‘waar je thuiskomt’. De baseline geeft bewoners én bezoekers van Menen een welkomstgevoel. Het logo met een geschreven ‘m’ illustreert de dynamiek waarin onze stad zich bevindt: onze stad is in beweging, ondergaat een vernieuwingsproces én staat voor grote uitdagingen (zoals bijvoorbeeld de Leiewerken). In de toekomst zal de stad het icoon - de geschreven ‘m’ - ook los kunnen gebruiken van ‘Stad Menen’. Die ‘m’ zal ingeburgerd geraken en een herkenbaar element zijn.”
Inzetten op veelkleurigheid
Het nieuwe logo van de Stad Menen zal in alle mogelijke toepassingen en communicatie steeds in een veelheid van kleuren worden gepresenteerd. “Een standaardkleurenpalet van 6 kleuren moet de nieuwe huisstijl van de Stad Menen een unieke toets geven. Zo zal die veelkleurigheid ook in de brieven, omslagen en naamkaartjes geïntegreerd worden: volgende week krijg je bijvoorbeeld een brief met een blauw logo in een omslag met een groen logo. Binnen een paar maanden, kan je evengoed een brief met geel logo in een oranje omslag krijgen. De veelkleurigheid zal dus onvoorspelbaar zijn. Die willekeurige veelkleurigheid in onze briefwisseling is uniek voor een overheidsorganisatie”, weet burgemeester Lust.
We brengen met de nieuwe huisstijl ook meer kleur in het straatbeeld: we installeren binnenkort vlaggeneilanden en ook onze dienstwagens worden allemaal willekeurig in 1 van de 6 huisstijlkleuren ingepakt. De toepassingen van de nieuwe huisstijl zullen vanaf juni stukje bij beetje in de externe communicatie en branding van de Stad Menen merkbaar zijn.
En ook mooi meegenomen: de nieuwe huisstijl kwam tot stand in samenwerking met BOA., een reclamebureau uit Lauwe, een ondernemer uit onze eigen stad dus!