Plannen herinrichting Lauweplaats klaar

Gepubliceerd op Woensdag 23 februari 2022

“In het DNA van de Lauwenaar zit een grote voorliefde voor ontmoeting ingebakken. Nochtans was de publieke ruimte van Lauweplaats niet ingericht om ontmoetingen te stimuleren. Met veel meer terrassen, veel meer groen en veel meer verkeersveiligheid brengen we Lauweplaats in de 21ste eeuw”, zegt burgemeester Eddy Lust, zelf woonachtig in Lauwe.

In Lauwe spannen handelaars, verenigingen en inwoners zich hard in om Lauwe bruisend te houden. Lauwe leeft! Met het nieuwe ontwerp voor de Plaats krijgt Lauwe nu een kloppend hart met drie keer zo veel ruimte voor terrassen, waterspeelelementen voor kinderen en voorzieningen om evenementen te faciliteren. Het kloppende hart van Lauwe wordt een groene omgeving, die goed bereikbaar blijft en veilig is voor alle weggebruikers, ook voor kinderen op de fiets.

Net zoals in veel steden was Lauweplaats ingericht op maat van de auto. Het brede wegdek trok veel zwaar en snel doorgaand verkeer aan. Dwarsgeparkeerde voertuigen waren een gevaar voor fietsers. Op het kruispunt met de Wevelgemstraat gebeurden veel ongevallen. We behouden het tweerichtingsverkeer om de bereikbaarheid hoog te houden, maar we versmallen de rijbaan. De auto zal dus nog een gast zijn, maar vrachtwagens weren we.

Schepen van Publieke Ruimte Patrick Roose: “Het ontwerp zet de mens en de verkeersveiligheid op één. We hebben er anderhalf jaar aan gewerkt, samen met Bureau Cnockaert, Studio UAD en Greenconcepts. Tussentijds werd het gepresenteerd aan bewoners, handelaars en diverse stakeholders zoals De Lijn. Onze concepten werden warm onthaald. Nu is het ontwerp klaar voor het grote publiek.”

4 zones

De omgeving van de Sint-Bavokerk en Lauweplaats wordt ingedeeld in vier zones: voetpaden, terrassen en groenzones voor de kerk, een dorpsvloer aan de zijkant van de kerk, een dorpstuin achter de kerk en de brouwerijtuin aan het kanon.

Lauweplaats

Lauweplaats

Lauweplaats komt centraal te liggen in een grote zone 30, met hierop afgestemde rijbanen en kruispunten. De rijbaan schuift richting Sint-Bavokerk. Zo ontstaat er ruimte voor voetpaden en terrassen, zowel aan de Larstraat (tussen Menenstraat en Leiestraat) als op Lauweplaats. Het langsparkeren focust op kortparkeren (shop and go) en mindervaliden. Toegankelijke bushalten komen aan het gemeentehuis en aan de school. De omgeving van De stap wordt een stuk veiliger met voorrangswijzigingen en éénrichting in de Schoolstraat.

Dorpsvloer

Dorpsvloer

Enerzijds is de zone naast de kerk een verblijfszone, met straatmeubilair en waterspeelelementen. Het regenwater van het dak van de kerk wordt opgevangen en hergebruikt in een fontein. Hier komen ook een groene speelzone en twee grote luifels, die schaduw of beschutting geven tijdens evenementen. De ongemakkelijke indeling met haagjes verdwijnt en maakt plaats voor 57 comfortabele parkeerplaatsen en elektrische laadmogelijkheden. Langs de kerk leggen we een comfortabele verbinding tussen de Leiestraat en de Schoolstraat voor voetgangers en fietsers en in het geheel integreren we veilige stallingen voor 72 fietsen.

Brouwerijtuin

Brouwerijtuin

Ook de hoek van de Leiestraat wordt heraanlegd met meer ruimte voor terrassen, natuur en speelstenen voor kinderen. Het kanon van Lauwe behoudt zijn ereplaats.

Dorpstuin

Dorpstuin

Lauweplaats wordt in één klap een flink stuk groter, omdat de groene ruimte achter het gemeentehuis en de pastorietuin voor iedereen toegankelijk wordt. Het wordt één grote tuin met een boomhut als eyecatcher. Dit wordt de groene bron van Lauweplaats, die de natuurlijke groenelementen in het omliggende zal stuwen. Grote biodiversiteit en beleving tijdens alle seizoenen bepalen de aanleg van bomen, heesters en planten.

“De werken worden geraamd op 3.190.513 euro inclusief de vernieuwing van de onderliggende rioleringen in het volledig projectgebied. Met behulp van subsidies voor Natuur-in-je-buurt, het Kopenhagen relancefonds voor fietsinfrastructuur, uitrusting als lokaal mobipunt en toegankelijke bushalten wordt de investeringskost ten laste van de Meense gemeenschap sterk gedrukt. De werken zouden in 2023 van start gaan”, besluit schepen Roose.

Presentatie

Afbeelding 1 HR

Afbeelding 2 HR

Afbeelding 3 HR

Afbeelding 4 HR