“Bij de start van de restauratie van het Belfort in november 2020 werd het beeld van Onze Lieve Heer in ’t Riet - dat zich in een beeldnis aan de kant van de Ieperstraat bevond - weggehaald om te worden behandeld. Het houten beeld uit het einde van de 17e eeuw werd eerst behandeld tegen houtworm en daarna door restaurateur Koen Deweerdt gerestaureerd”, zegt schepen van Erfgoed Griet Vanryckegem.
Het beeld behoorde oorspronkelijk tot de gilde van de arbeiders of de pynders. Die gilde stond onder de bescherming van ‘Ons Heer in ‘t Riet’. Het beeld werd waarschijnlijk in de Sint-Vedastuskerk vereerd. Rond 1830 werd het beeld verplaatst in een houten nis aan de zijkant van het Belfort van Menen op initiatief van de handelaars van de twee markten.
De verering van de “Christus flagellé” vond vooral plaats in de buurt van Rijsel, maar ook in Menen, waar het beeld aanbeden werd bij moeilijke omstandigheden en lichamelijke pijn (vrouwen met barensweeën).
De restauratie had tot doel het esthetische aspect van de polychromie (het gebruik van veel kleuren in de kunst, in het bijzonder van beelden en bouwwerken) weer in waarde stellen. De restauratie omvatte de behandeling tegen insecten, de reiniging van het beeld, het dichten van de uitvlieggaatjes van de houtworm en het herstel van kleine haarscheurtjes en barstvorming. Tenslotte werd de polychromie geretoucheerd en kreeg het beeld een beschermende eindlaag.
“Met deze restauratie is een stukje Meens erfgoed - een restant van volksverering - in zijn oorspronkelijke staat hersteld en voor de toekomst gevrijwaard. We moeten ons erfgoed koesteren én voldoende onder de aandacht brengen. Zo lanceerden we onlangs nog ons erfgoedspel en pakken we binnenkort met een gloednieuwe erfgoedapp uit”, besluit schepen Vanryckegem.