“Een prima organisatie steunt op sterke medewerkers én op degelijk materiaal, waarmee die aan de slag kunnen. Na de aankoop van 31 nieuwe machines voor onze arbeiders eerder dit jaar, was nu een update van ons computerpark aan de orde: we schaften 185 nieuwe laptops aan voor onze administratie én we bedongen hiervoor een zeer scherpe prijs”, zegt een tevreden schepen van ICT Patrick Roose.
185 NIEUWE TOESTELLEN
Het computerpark moderniseren, standaardiseren, updaten en zo ook beveiligen om volgens de nieuwste IT-normen aan de slag te kunnen binnen de ganse organisatie: daarom kocht de stad Menen onlangs 185 nieuwe laptops aan.
Schepen Roose: “Dergelijke omvangrijke aankoop in het kader van onder meer standaardisering is stukken kostenefficiënter qua aankoop en onderhoud, in vergelijking met meerdere kleinere aankopen. De redenen waarom we op laptops inzetten, liggen voor de hand: laptops zijn in vergelijking met desktops (vaste PC-toestellen) handiger tijdens overlegmomenten. Ook als we in de toekomst onze dienstverlening mobieler maken, is een laptop een must. Het is tegelijk een troef om op termijn thuiswerk mogelijk te maken.”
49.000 EURO KORTING
Door gebruik te maken van een raamcontract* heeft de Stad Menen ook financieel een goede zaak gedaan. Binnen dat raamcontract kocht het stadsbestuur voor zijn medewerkers 185 laptops, 185 schermen, 185 docking stations en bijhorende draagtassen.
“De aanbevolen aankoopprijs voor deze investering bedraagt normaal 261.327,69 euro. Dankzij het raamcontract en een extra rondje onderhandelen, slaagden we erin om deze aankoop voor 212.295,52 euro af te sluiten. Dat is meer dan 49.000 euro of 23% ‘korting’ op de normale prijs”, besluit schepen Roose.
* Een raamcontract is een afspraak tussen een leverancier en een klant om een bepaald product of dienst voor een vaste looptijd voor een vooraf afgesproken prijs, en tegen vooraf afgesproken voorwaarden te leveren.