Verkiezingen

Na de verkiezingen

Op zondag 13 oktober om 13.00 uur sluiten de stembureaus en begint men met het tellen van de stemmen. Als alles goed verloopt, kennen we dezelfde dag nog de officiële uitslag. Deze wordt dan in een verslag, het proces-verbaal, vastgelegd. De dag na het ondertekenen van dit verslag start de vorming van het nieuwe bestuur.

De resultaten van de lokale en provinciale verkiezingen kun je bekijken op de website Vlaanderenkiest.be. Hier zie je welke kandidaten verkozen zijn en wie hun opvolgers zijn.

De zetels worden verdeeld op basis van het aantal stemmen per lijst. Hoeveel kandidaten van een lijst een zetel krijgen, hangt af van het totale aantal zetels dat aan die lijst is toegekend.

Meer info over de zetelverdeling

Het initiatiefrecht

Na de verkiezingen is de stemmenkampioen (de kandidaat met de meeste voorkeurstemmen) van de grootste lijst de eerste die probeert een meerderheid te vormen in de gemeenteraad. Hij/zij krijgt daarvoor 14 dagen de tijd. Deze periode start de dag na de datum op het proces-verbaal van de verkiezingen.

Wat gebeurt er als dit niet lukt?

Als de stemmenkampioen van de grootste lijst geen meerderheid kan vormen, dan gaat de beurt naar de stemmenkampioen van de tweede grootste lijst, enzovoort. Dit proces, het zogenaamde watervalsysteem, gaat door tot er een meerderheid is gevormd. Deze volgorde wordt vastgelegd in het zogenaamde formulier G86

Hier vind je het formulier G86

Wie als initiatiefnemer aan zet is en van wanneer tot wanneer, zal je hier vanaf 14 oktober kunnen volgen. Ook als het initiatiefrecht stopt omdat er een geldige akte van voordracht is ingediend, zal je dat hier kunnen lezen.
 

Initiatiefnemer Startdatum Einddatum Datum gezamenlijke akte van voordracht
Eddy Lust maandag 14 oktober maandag 28 oktober donderdag 24 oktober 

Het initiatiefrecht is beëindigd op 24 oktober 2024 door de indiening van de vereiste gezamenlijke akte van voordracht door Eddy Lust, houder van het initiatiefrecht.

Wat als het wel lukt?

De stemmenkampioen die een meerderheid kan vormen, dient een gezamenlijke akte van voordracht in. Dit document vermeldt de namen van de schepenen die in het bestuur zullen zitten, maar niet de naam van de nieuwe burgemeester.

Belangrijke deadlines

Het initiatiefrecht eindigt uiterlijk op de derde dag voor de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad. Voor Menen is die uiterste datum zondag 1 december, want de installatievergadering is voorzien op woensdag 4 december.

Wie wordt burgemeester?

De burgemeester wordt de persoon met de meeste stemmen van de grootste coalitiefractie. Hij/zij legt de eed af tijdens de installatievergadering. Daarna stelt de gemeenteraad de Vlaamse Regering in kennis en wordt het benoemingsproces opgestart.

Wat is de installatievergadering?

Na de lokale en provinciale verkiezingen is duidelijk welke kandidaten verkozen zijn als raadslid. De installatie van de nieuwe bestuursorganen van de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn gebeurt tijdens de installatievergadering.

In Menen wordt de installatievergadering georganiseerd op woensdag 4 december 2024, onder voorbehoud van bezwaar tegen de verkiezingsuitslag.

Op de installatievergadering worden de raadsleden geïnstalleerd, de voorzitter van de raad verkozen en de uitvoerende mandatarissen verkozen of aangeduid.

  • De raadsleden die verkozen zijn voor de gemeenteraad zijn automatisch ook verkozen als raadslid voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Verkozenen die de eed afleggen als lid van het college van burgemeester en schepenen zijn automatisch ook lid van het Vast Bureau.
  • De verkozene die voorgedragen wordt als voorzitter van de gemeenteraad is automatisch ook voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD)

Elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) beschikt over een bijzonder comité van de sociale dienst (BCSD). Het Bijzonder Comité is, naast het vast bureau, het tweede uitvoerend orgaan van het OCMW. Het Bijzonder Comité is onder meer bevoegd voor de individuele dossiers inzake maatschappelijke dienstverlening en maatschappelijke integratie.

Hoeveel leden elke lijst heeft in het Bijzonder Comité wordt bepaald door de verhouding van het aantal zetels waarover elke lijst beschikt in de raad voor maatschappelijk welzijn. De voorgedragen leden leggen hun eed af tijdens de installatievergadering.

In Menen telt het Bijzonder Comité 8 leden en een voorzitter. De berekening van het aantal zetels per lijst vind je binnenkort hier.

Alle info over het initiatiefrecht, voordrachtsakten en de aanwijzing van de burgemeester vind je op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur