Werbrouck Fabianwenst gebruik te maken van de modaliteiten van het vragenhalfuur om de problematiek en vragen voor te leggen ivm de vervuiling van de Meense Oude Leiearm.
Tom Vlaeminck, voorzitter van de gemeenteraad geeft kort een toelichting aan Fabian Werbrouck.
Je hebt beroep gedaan op je recht om vragen te stellen aan het schepencollege. Ik weet dat er gisteren nog gesprekken zijn geweest met het bedrijf Farmchick. Wenst u graag dat we eerst die update geven, of wil u zelf van wal gaan met uw vragen.
Werbrouck Fabian stemt in met de toelichting.
Schepen Mieke Syssauw formuleert de antwoorden namens het stadsbestuur Menen.
Het is misschien goed dat u weet hoe het gesprek gisteren is verlopen. Zoals u weet hebben wij het bedrijf in gebreke gesteld en moesten zij een stappenplan overmaken om op korte termijn tot een oplossing gekomen. Zij hebben dit plan uitgewerkt en hebben gevraagd met ons te bespreken. Dit gesprek is gisteren doorgegaan met Farmchiks, de advocaten van Stad Menen en het bedrijf en ook de VMM.
Wat daar door het bedrijf is voorgesteld zijn 3 acties: een onmiddellijke actie, een tussentijdse oplossing en een definitieve oplossing.
Korte feedback na bespreking:
- Onmiddellijke actie en dit tot de installatie van een tijdelijke, mobiele installatie voor waterzuivering waarbij vet wordt afgescheiden
- Vetvang op het bedrijf wordt 2 x per week geledigd
- twee keer per week controle van het overstort en zo nodige reiniging tot de tussentijdse oplossing operationeel is
- Verwijderen van eventueel aanwezige vet indien noodzakelijk dat in de riolering zou terecht gekomen zijn daar al ruimen
Dit moet op korte termijn vermijden dat vet zou doorkomen tot in de Leie
- Tussentijdse oplossing die de komende 2 weken zal voorzien worden :
- Plaatsen van een tijdelijke installatie die zal bestaan uit 2 zaken: tank voor opslag van het te lozen water op zo kort mogelijke termijn + installatie van de reeds gehuurde waterzuiveringsinstallatie (technisch heeft dit een DAF installatie) van zodra het tijdelijke plateau is geleverd – gedurende de twee volgende weken
- Het water zal dus opgevangen worden in de tank, daarna zal dit gezuiverd worden en pas daarna in de riolering terecht komen. Dit zal ervoor zorgen dat 90-98% in het water zal terecht komen.
- Deze installatie is al aangekocht en zal worden geplaatst, maar hiervoor is een vergunning nodig. Zij gaan in de week van 10/6 de aanvraag tot vergunning indienen. De vergunning moet dan zijn weg afleggen en van zodra de vergunning er is zal de definitieve installatie er komen.
- Opstart van de DAF installatie die er dus tijdelijk zal zijn in huur en mobiel is voorzien laatste week juni
- Vanaf juli wordt het afvalwater eerst door de tijdelijke waterzuiveringsinstallatie gevoerd vooraleer dit naar de riolering gaat
- Tweede helft van juni : indiening vergunningsaanvraag voor de definitieve zuiveringsinstallatie
- Definitieve oplossing vanaf de uitvoering van de te bekomen omgevingsvergunning voor de DAF installatie (door de VMM als efficiënte methode voor afscheiding van het vet):
- Opvang van alle water in een tank
- Doorstroom vanuit de tank richting de eigen waterzuiveringsinstallatie
- 90 - 98% zuivering van het vet uit het water
Tom Vlaeminck: Ik denk dat het nuttig is om deze info al te weten voor je van start gaat.
Het woord is nu aan jou om aan te geven waarom je deze vragen wil stellen en waarom je het college wil aanspreken.
Ter info: vragen in het rood zijn niet gesteld
De heer Fabian Werbrouck doet de vraagstelling.
De Burgemeester, Eddy Lust alsook Schepen Syssauw en Schepen Roose formuleren de antwoorden.
Vraag | Voorstel antwoord |
Wie test er? | VMM – Milieupolitie – stad Menen (AGB) |
Waarop wordt er getest? |
Zwevende stoffen + bacteriën in functie van waterrecreatie Zuurstofgehalte recent naar aanleiding van de vissterfte Milieupolitie doet gericht staalnames naar vetdeeltjes in het afvalwater dat geloosd wordt door de firma Farmchicks om te kijken of de vergunning wordt overschreden. |
Waar wordt er getest? Niet testen (stalen nemen) bij overloop zwembad (chloorwater neutraliseert) waardoor er een verkeerd beeld is van de stalen. Bij massaal zwemmen wordt de bodem omgewoeld = gassen komen vrij = besmetting, bacteriën, ziektes |
Aan de site van de vervuiler, men vangt het afvalwater van de firma op + op de Oude Leiearm Zuurstof + zwevende stoffen recent gecontroleerd op de dode Leiearm door VMM op verschillende plekken. |
Wat met de stank? | Is hinderlijk.... we ontkennen niet dat dit veel klachten geeft |
Mogelijkheid om in het visgedeelte beluchters te zetten? Inbreng van zuurstof is zeer belangrijk |
Stad Menen beschikt niet over beluchters. Zondag werd er zuurstof ingebracht dit was voorzien via de brandweer Vanaf maandag was het zuurstofgehalte opmerkelijk verhoogd wat wijst op een herstel van het systeem volgens de VMM De natuurinspectie houdt ons op de hoogte over er bepaalde maatregelen nodig zijn voor de bescherming van fauna en flora.
Feedback Werbrouck Fabian: inbreng van de zuurstof is heel belangrijk om verder te herstellen
Eddy Lust: er is nooit een probleem geweest rond zuurstoftekort. Ik heb zondag opdracht gegeven om te beluchten in afwachting van de resultaten van staalname omdat we niet wisten wat er aan de hand was. Maar er dus nog nooit een staal genomen dat wijst op zuurstoftekort. Er waren zondag een 20-30 tal dode vissen gevonden, maandag hebben we brandweer de opdracht gegeven om opnieuw te ruimen en waren er ook enkele vissen maar dit was restant van de zondag. Maar we hebben dus geen weet dat er ooit zuurstoftekort was. We hebben zondag dus ook maar een uur belucht, omdat we snel signaal kregen dat er geen zuurstoftekort was. We kregen dus snel resultaat van de analyse dat het zuurstoftekort in de Oude Leiearm goed was. Tenzij je zelf kennis zou hebben van andere staalnames en analyses die ander zouden uitwijzen? |
Onderhoud bomen langs jaagpad (waterkant)? |
De Stad (langs de Oude Leiearm) is verantwoordelijk om dit te onderhouden Werbrouck Fabian: gaan jullie dit vaker doen? Mieke Syssauw: we gaan dit laten analyseren door de groendienst. Daar is een schema vanuit de technische dienst waar per boom een regel is wanneer en hoe we die moeten snoeien. De groendienst volgt dit dus op welke bomen met welke periodiciteit moeten gesnoeid worden. We hebben gevraagd dit nog eens te bekijken |
Pontons vernieuwen? | Deze investering is heden niet voorzien in het huidige meerjarenplan. |
Extra nieuwe pontons voorzien? |
Dit is niet voorzien in het huidige meerjarenplan. Werbrouck Fabian: kan je dit voorzien? Eddy Lust: dit zal moeten bekeken worden met de volgende legislatuur |
Groot respect fauna en flora? |
De vele initiatieven overal in de stad qua vergroening en inzet van onze groendiensten bewijzen het groot belang dat de stad hecht aan fauna en flora. Dit is evenwel een individueel probleem waarin wij geconfronteerd met een externe vervuiler. Dit schadegeval is geen waardemeter voor het belang dat de stad hecht aan fauna en flora. Een groen en klimaatvriendelijk Menen is uitdrukkelijk ingeschreven in de beleidsnota van deze beheers periode. |
Uitzetten en nazien visbestand en watervogels? |
Eerst wordt alles ingezet op het stopzetten van de vervuiling bij de bron. Alle bevoegde natuurinstanties, ook de natuurinspectie, volgen het dossier nauwgezet op. |
Wat zijn de plannen op langere termijn ivm geurhinder? |
Na aanpak bij de bron mag verwacht worden dat er geen geurhinder meer zal zijn. Dat is wat wij hopen en verwachten |
Wat ivm Meetnet? overstort? Aquafin? |
VMM en AQUAFIN hebben een meetnet aan bepaalde overstorten uitgerold – de stad is hierbij niet betrokken. Er is geen dergelijk meetpunt aan het overstort in de Lageweg. Het overstort is een constructie dat het rioleringsnet beschermt tegen te grote debieten die de riolering onder druk zetten. Zonder overstort zou er bij te grote debieten rioolwater terug in de straten en woningen gedrukt worden. Om dit te beveiligen is er op verschillende locaties, en dat is in heel Vlaanderen zo, een overstort aangelegd waardoor er indien nodig rioleringswater in het oppervlaktewater wordt geloosd. Het peil van het overstort wordt bepaald op het moment van ontwerpen van het rioleringsstelsel. Dat is vastgelegd bij het uitwerken van de rioleringen bij Grensland. Dat is vele jaren geleden dus vastgelegd bij wat toen gangbaar was. Dat is niet voorzien op de huidige intense regenperiodes die we nu hebben door de klimaatwijzigingen. |
Waarom komt bij ons geen Meetnet? – vraag niet gesteld | Is een keuze van de hogere overheid (VMM), niet van de Stad. |
Waarom liggen de werken stil aan de nieuwe fietsoversteek? |
De aannemer wacht op betere weersomstandigheden en uitdrogen van ondergrond om te kunnen uitvoeren. De werken werden opgestart in januari. Na start van de werken is er een periode met sneeuw geweest en nadien langdurige regenval. Het terrein is sowieso al een watergevoelig terrein en door de grote neerslaghoeveelheid is het terrein niet kunnen uitdrogen. Van zodra het terrein weer bewerkbaar is zal de aannemer de werken ook verder zetten. |
Eigen vispermis uitreiken vanuit Menen zelf? (onderhoud oude Leie-arm) |
Voor het algemeen alles wat betreft wateren zoals rivieren, kanalen, beken en ook in stilstaande wateren in Vlaanderen die niet degelijk zijn afgesloten van het openbare waterwegennet is de bevoegde overheid om een visverlof uit te reiken Vlaanderen (via Agentschap Natuur en Bos). In bepaalde wateren is een bijkomende toelating of een bijkomende vergunning nodig, maar dit is vrij beperkt en niet van toepassing in Menen. |
Wij, als actie-comité: recht op info? |
Iedere burger heeft recht op info, de stad beantwoordt gestelde vragen en antwoordt ook als bepaalde informatie niet kan vrijgegeven worden wegens juridische redenen. De stad volgt hierin het principe van openbaarheid van bestuur en de regelgeving in dit verband. De stad past deze regels ook toe. |
Vervolg en oplossing? – vraag niet gesteld | Zie uiteenzetting bij aanvang |
Testen waterkwaliteit en slib op regelmatige basis | Ieder jaar volgt ons AGB de waterkwaliteit op in kader van activiteiten op de oude Leiearm. |
Kan dit een maandelijks vast agendapunt worden op de gemeenteraad tot de echte oplossing er is? | Neen, dit kan geen vast punt worden op de gemeenteraad, maar wel kan een gemeenteraadslid hierover een mondelinge vraag stellen op de gemeenteraad, zoals ook nu gebeurt. |
Fabian Werbrouck: dat was het.
Tom Vlaeminck: ik weet dat uw vragen zijn gesteld.
Ik hoop dat ook door de uiteenzetting vooraf er op al je vragen een antwoord is gekomen.
Ter afsluiting wil ik nog even checken of je nog een laatste vraag of afsluit hebt?
Fabian Werbrouck: is het mogelijk om kalk in te brengen?
Tom Vlaeminck: dit is een heel technische vraag die heel specifiek is, ik weet niet of we daar antwoord kunnen op geven.
Patrick Roose: we gaan dit in kader van een herstelplan zeker bekijken, wat ook ruimer zal gaan.
Tom Vlaeminck: dan dank ik jou voor uw inbreng en denk ik dat al uw vragen zijn beantwoord en zien we elkaar later nog.
Zoals de Vlarem-wetgeving (inhoudelijke milieubepalingen opgelegd door de Vlaamse regering) voorschrijft wordt er voor de aanvang van het seizoen (voor de watersportrecreatie) en voor andere organisaties op de Oude Leiearm (Open water zwemmen en triatlon) de verplichte wateranalyses genomen.
En dit om te worden onderzocht op een aantal specifieke bacteriologische parameters. (Escherichia coli en Intestinale enterokokken)
Op het staalwater worden er gedurende één week bacteriën gekweekt in een erkend laboratorium.
Uit mijn ervaring als organisator van de voorbije triatlons weet ik dat de parameters van het water zeer kunnen fluctueren en sterk afhankelijk zijn van de hoeveelheid neerslag en zon. Dat was zo niet alleen in de afgesloten Oude Leiearm maar ook zo in het stromend water van de Leie.
Je dient altijd ook een week te wachten op de resultaten wat soms de werking in de weg kan staan; alleszins ook wetende dat de staalname echt wel een momentopname is.
De heer Lieven Casteele doet de vraagstelling (in het vet) namens de bewonersgroep Triloy.
Schepen Patrick Roose formuleert de antwoorden namens het stadsbestuur Menen en bedankt de bewonersgroep dat zij als eerste gebruik gemaakt hebben van het vragenhalfuur zoals voorzien in het huishoudelijk reglement.
De Triloystraat en de Bedevaartweg zijn straten die enkel toegankelijk is voor haar plaatselijk verkeer. Die verkeersbeperking wordt sinds de inplanting van LAR-Zuid niet gerespecteerd. De toestand is niet conform de besluiten van de gemeenteraad (oa het aanvullend verkeersreglement inzake de Triloystraat dd 01/06/2022). Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Wat zal u doen om het onwettelijke verkeer in onze buurt te weren?
De Stad kiest er bij de implementatie van blijvende wijzigingen van verkeersmaatregelen ervoor om niet direct handhavend op te treden. Aanpassingen vereisen enige aanpassingstijd. Niettemin en na sensibilisering via bedrijven op LAR-Zuid, voerde de politie in 2023 reeds meerdere controles uit, zijnde een 4-tal acties waarbij 38 voertuigen geverbaliseerd werden (de meesten hiervan werkten op LAR-Zuid). Uit de evolutie van het aantal overtredingen, kan worden afgeleid dat de gestelde maatregelen beter worden gerespecteerd. Al dient hierbij te worden benadrukt dat de Bedevaartweg op vandaag niet onder hetzelfde verkeersregime valt als het deel van de Triloystraat tussen het kruispunt met de Bedevaartweg en LAR-Zuid. De keuze werd hierbij gemaakt omdat enerzijds het gebied met een uitzondering voor plaatselijk verkeer erg groot zou worden, waardoor een effectieve handhaving door de politie niet meer gegarandeerd is. Bovendien neemt, naarmate de toegangsbeperking in omvang toeneemt de kans toe dat automobilisten dit niet langer correct zullen interpreteren. Ook hier neemt de kans op fouten en overtredingen ook toe. Anderzijds kunnen wij ook niet eenzijdig maatregelen nemen zonder voldoende af te stemmen met Kortrijk. Niet alleen dient ook daar de signalisatie up-to-date te zijn, maar ook dient steeds de bereikbaarheid van de bestemmingen op Kortrijks grondgebied gegarandeerd te zijn o.a. de bereikbaarheid van Avanco (ook met bussen) dient daarbij gegarandeerd te zijn.
In onze buurt geldt een snelheidsbeperking tot 50 km per uur. Die wordt zelden gerespecteerd. Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Wat zal u doen om de snelheidsovertredingen in onze buurt aan te pakken?
De politie heeft in 2023 2 gerichte controles snelheid uitgevoerd om onaangepast verkeersgedrag tegen te gaan. Er werden 9 voertuigen geverbaliseerd. Deze zullen worden herhaald indien er een noodzaak toe zou zijn. Het mag ook herhaald worden dat zelfs met controles het stadsbestuur niet aan het stuur zit of het gaspedaal induwt.
We stellen vast dat GPS-systemen de Triloystraat aanduiden als de te volgen weg richting LAR Zuid. Die aanduiding is in strijd met het statuut van de Triloystraat. Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Wat zal u ondernemen ten aanzien van die bronnen, die informatie aanbieden die in strijd is met bv. uw aanvullend verkeersreglement dd 1/06/2022?
De slagkracht van de Stad is hierin beperkt. We stellen vast de GPS LAR-Zuid correct aanduidt via de afritten van de E17. Enkel voor het verkeer komende van Moeskroen wordt de Triloystraat aangeduid. Ook wordt er gebruik gemaakt van GPS-systemen die niet steeds up-to-date zijn.
De transportzones LAR en LAR-Zuid zijn eigenlijk distributiezones wat heel veel extra verkeer genereert. Binnenkort gaat een nieuwe afdeling van WIDEM LOGISTICS open. Hoe gaat u er voor zorgen dat de nieuwe werknemers van en naar hun nieuwe job niet massaal voor de Triloystraat kiezen?
Bij uitbreidingen past het om eerst de sensibilisering uit te breiden waarbij duidelijk gesteld moet worden dat de Triloystraat niet beschikbaar is voor verkeer vanuit de Gentstraat. Het respecteren van de verkeersregels blijft de verantwoordelijkheid van elke weggebruiker individueel. Na het sensibiliseren worden de handhaving en de pakkans verhoogd.
Op het kruispunt Triloystraat-Bedevaartweg geldt de voorrang-van-rechtsregel. Die wordt niet gerespecteerd. Met zeer onveilige situaties tot gevolg. Hoe gaat u er voor zorgen dat daar de voorrangsregels worden gerespecteerd?
De voorrang-van-rechts is als regel het meest standaard als het gaat over kuispunten en is het meest gekend. Vanaf het zuiden (waar het kruispunt het minst zichtbaar is) werd zelfs een bijkomend aanduidingsbord geplaatst en de mensen die er moeten zijn, kennen het probleem.
Al dat onwettig verkeer brengt niet alleen zeer onveilige situaties met zich mee. De Triloystraat en de Bedevaartweg worden elke dag opnieuw herleid tot een vuilnisbelt. Wij ruimen zeer regelmatig op maar het is als dweilen met de kraan open. Hoe gaat u er voor zorgen dat onze buurt weer een proper wordt en blijft?
Door de maatregelen om niet-plaatselijk verkeer te vermijden kan ook worden verwacht dat het sluikstorten kan afnemen. De stad schrijft wel degelijk GAS-boetes uit voor sluikstorten.
Vandaag maken we gebruik van het halfuurtje om de aanhoudend onveilige situatie in onze buurt aan te kaarten. We verwachten dat het stadsbestuur gepaste maatregelen neemt. We hopen dat die maatregelen de gewenste resultaten opleveren. Bent u bereid om de resultaten van uw maatregelen met ons te evalueren?
De stad is bereid om de maatregelen te evalueren. Door de handhavingsmaatregelen hoopt het stadsbestuur dat de effecten gezien zullen worden en hierover mag de buurt blijvend input geven. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan zal er gedacht moeten worden aan andere maatregelen. Er zijn echter niet zoveel bijkomende maatregelen meer mogelijk, zoals bijvoorbeeld het knippen van de Triloystraat. De stad stelt dan ook voor om nog bijkomende maatregelen terug in samenspraak te doen met de beste oplossingen om de leefbaarheid te verhogen voor ogen. Momenteel is de stad van oordeel dat de maatregelen de goede richting ingaan.
De heer Casteele bedankt het stadsbestuur om de maatregelen te evalueren en momenteel is er een verbetering zichtbaar. Er moet afgewacht worden wat de toekomst brengt en de bekommernis om de veiligheid van de kinderen en de schoolgaande jeugd blijft.
Schepen Roose bedankt om op te komen voor de verkeersveiligheid en door dit samen te doen met de stad, de politie en de diensten kunnen we elkaar versterken.