Zone 30

Het huidige stadsbestuur maakt een prioriteit van verkeersveiligheid. Het veralgemenen van de zone 30 in woonwijken maakt daar een essentieel deel van uit, net zoals de (infrastructurele) aanpassingen in de schoolomgevingen. Daarom zijn alle centra en woonwijken in Menen, Lauwe en Rekkem als zone 30 ingekleurd in het nieuwe lokale mobiliteitsplan. Verbindingswegen die voldoende uitgerust zijn voor 50 km/u (met bv. afgescheiden fietspaden) behouden wel nog het 50 km/u regime. Na een tussentijdse evaluatie van een eerste grootschalige uitbreiding in mei 2022, worden in mei 2023 opnieuw stadsdelen bijkomend omgevormd tot zone 30.

Waarom zone 30?

Stad Menen onderschrijft de doelstelling van de Vlaamse Overheid om tegen 2050 naar nul verkeersdoden te gaan. 

Door de veiligheid te verhogen, zorgen we voor meer comfort voor alle weggebruikers. Metingen van de politie toonden al aan dat 85% van de voertuigen in onze stad de bestaande zones 30 correct naleven. We rekenen erop dat de resterende weggebruikers zich hierbij aansluiten. Het risico op een ongeval weegt immers nooit op tegen de luttele seconden die je ‘wint’ door sneller ter rijden dan toegelaten is. 

Een zone 30 trekt ook minder sluipverkeer aan. Automobilisten (en hun GPS) verkiezen de wegen waar ze wel nog 50 km/u kunnen rijden en dit behouden we op de hiervoor uitgeruste verbindingswegen. Er zal dus minder verkeer zijn dat dwars door woonwijken of onze stadscentra zal rijden. Zo beperken we de overlast (geluids- en milieuhinder, drukte…) van het gemotoriseerde verkeer en verhogen we de leefbaarheid. Kortom, behalve veiliger worden de straten ook aangenamer en aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers. 

Drie buurten vanaf mei 2023

Na een positieve tussentijdse evaluatie van de eerste grootschalige uitbreiding, worden ook dit jaar drie nieuwe wijken aan de ruime zone 30 toegevoegd. Het gaat over:

Deel Nieuwe Tuinwijk en deel Wervikstraat

Begrensd door de Ieperstraat, Wilgenlaan, Westhoeklaan en spoorweg wordt een aanzienlijk deel van de Nieuwe Tuinwijk omgevormd tot zone 30. Aan de andere zijde van de spoorweg worden de Wervikstraat en aangrenzende straten opgenomen binnen de zone 30. Deze wordt verder begrensd door de vroegere spoorwegbedding.

Belangrijk om ook te vermelden is dat aan de bestaande en geplande woonerven (snelheidsregime 20km/h) niets gewijzigd wordt.

Noordstraat en aangrenzende straten

Zowel de Noordstraat, de Watertorenstraat, de Diefhondstraat als de Basse Censestraat worden omgevormd tot een aansluitende zone 30. De aangrenzende Moeskroenstraat, waar fietspaden liggen, blijft op 50km/h.

Centrum Rekkem

In het Centrum van Rekkem wordt een groot deel van de aangeduide woonstraten tot zone 30 omgevormd. Tussen de Moeskroenstraat, Lauwestraat en de grens met de bebouwde kom in de Priester Coulonstraat wordt het snelheidsregime gewijzigd. De bestaande vaste zone 30 in en rond de Kasteeldreef en de variabele zone 30 in de Moeskroenstraat blijven behouden.

Op onderstaande kaart kan je alle zone 30’s bekijken:

Later zullen ook in de andere woonwijken in Menen, Lauwe en Rekkem de zones 30 worden ingevoerd. Die invoeringen zullen geleidelijk gebeuren want iedere keer willen we ruim communiceren aan alle bewoners en de weggebruikers sensibiliseren met behulp van digitale snelheidsborden. We rekenen op alle Menenaars om onze straten verkeersveiliger te maken.

Infomomenten

De bewoners van de verschillende wijken werden eerder uitgenodigd om in de loop van maart diverse infomomenten bij te wonen. In die infomomenten werd ook ingegaan op  voorziene flankerende maatregelen om de verkeersleefbaarheid en veiligheid in hun wijk nog verder te verbeteren. Deze presentaties kunnen onderstaand ook geraadpleegd worden: