De verkeersveiligheid blijft een prioriteit voor Stad Menen. Na de invoering van de algemene zone 30 in de centra van Menen, Barakken en Lauwe vorig jaar, toonde een eerste evaluatie aan dat het aantal ongevallen sterk verminderde.
Op basis van het lokaal mobiliteitsplan werd eind maart dan ook besloten om hier op verder te gaan. Vanaf 1 mei zal het snelheidsregime in drie gebieden aangepast worden. Dit zal niet alleen de verkeersveiligheid ten goede komen, maar ook de verkeersleefbaarheid verhogen en het sluipverkeer ontmoedigen.
Zo zal de Noordstraat en de omliggende straten een zone 30 worden. De Moeskroenstraat, met gescheiden fietspaden, blijft haar rol als doorgangsweg vervullen en blijft op 50km/h.
Het centrum van Rekkem wordt een vaste zone 30, behalve de Moeskroenstraat en de Lauwestraat. Alleen rond de basisschool Barthel blijft de variabele zone 30 gelden. Zo wil men het sluipverkeer in de woonstraten beperken. Het doorgaand verkeer wordt aangemoedigd om op de hoofdwegen te blijven.
Ook een deel van de Nieuwe Tuinwijk krijgt een lagere snelheidslimiet. Tussen de Wilgenlaan, de Ieperstraat en de Leie mag men nog maar 30km/h rijden. Dit geldt ook voor het smalle stuk van de Hogeweg en het stuk van de Wervikstraat tussen de Ieperstraat en de rand van de bebouwde kom.